Multilink eller Fast Bagbro VAG MQB Platform

Forskellen på Multilink eller Fast Bagbro – VAG MQB Platform (Solid Axle vs Multilink)

På den nyeste generation af VAG koncernens Golf-platform (MQB) findes modellerne enten med fast bagbro eller multilink bagaksel. Fast bagbro anvendes typisk på de mindre modeller, mens multilink findes på de større og mere kraftfulde varianter.

Det er vigtigt at identificere hvilken type bagaksel din bil har, da der er forskelle på undervognen ved montering af sænkningsfjedre, gevindundervogn, luftundervogn eller lignende produkter.

Det er relativt nemt at se forskellen – nedenfor finder du illustrationer på begge typer. Du kan hurtigt identificere bagakslen ved at kigge op under bilen bagfra.

Oversigt over betegnelser:

  • Fast bagbro: Solid Rear Axle / Twist-beam (EN) – Starre Hinterachse / Verbundlenkerachse (DE)
  • Multilink bagaksel: Multilink Rear Axle (EN) – Mehrlenker-Hinterachse (DE)

Teknisk tegning på de 2 forskellige bagbrotyper:

bagaksel forskel

 

Fast bagbro (Solid Rear Axle / Twist-beam) – Starre Hinterachse / Verbundlenkerachse

En stor, lang enhed (bjælke), der forbinder hjulophænget – hvis du ser denne konstruktion, har din bil en fast bagbro. Denne løsning bruges ofte for vægtbesparelse og omkostningseffektivitet på mindre modeller.

Solid rear axle VAG MQB
Fast bagbro bagaksel – VAG MQB

Multilink bagaksel (Multilink Rear Axle) – Mehrlenker-Hinterachse

Multilink bagaksel er betydeligt mere kompleks, bestående af flere uafhængige arme, der giver bedre køreegenskaber, komfort og greb. Hvis bagakslen ser mere kompliceret ud, som illustreret nedenfor, har din bil en multilink bagaksel.

Multilink rear axle VAG MQB
Multilink bagaksel – VAG MQB

 

Bemærk angående motorydelse og bagakseltype:

På VAG MQB-platformen skelnes der også baseret på motorydelse:

  • VW Golf 7: Multilink bagaksel fra 90 kW (122 hk) og derover. Under 90 kW anvendes fast bagbro (Verbundlenkerachse).
  • Skoda og Seat MQB-modeller: Multilink bagaksel først fra 110 kW (150 hk) og derover.

Tekniske fordele:

  • Multilink bagaksel: Brug af tre tværgående og en langsgående arm pr. hjul (Vierlenker-princippet) giver mulighed for optimal afstemning af komfort og køredynamik.
  • Fast bagbro (Verbundlenkerachse): En kompakt, let konstruktion, hvor de to langsgående arme forbindes af en tværbjælke, som også fungerer som stabilisator. Giver god pladsudnyttelse og pålidelig kurvestabilitet til en lavere omkostning.